پنجشنبه، 15 خرداد 1399
En | 
روابط عمومی ها ضرورتی اجتناب ناپذیر در توسعه مدیریت شهری

روابط عمومی ها ضرورتی اجتناب ناپذیر در توسعه مدیریت شهری

تاریخ انتشار: 1399/02/25|   بازدید: 87 |  print
مدیریت شهری مترادف است با همه فعالان عرصه شهر، یعنی همه بخش ها و نهادهای مسئول اداره امور مختلف شهر، تحت پوشش این سیستم قرار می گیرند.
 
در این میان روابط عمومی ها با توجه به ابعاد، شرایط و ویژگی های منحصر به فرد، همزمان و همگام با پیشرفت جامعه که انتظارات و سطح توقعات از ارائه خدمات شهری از نهادها و متولیان شهری بیشتر می شود، تلاش دارد با تنظیم ساختار مناسب و با استفاده از برنامه ریزی های از قبل طراحی شده، پیشاپیش امور و فرآیندها حرکت نموده و در تعیین سیاست ها و خط مشی ها ی مدیریت شهری مشارکت جدی، فعال و تاثیرگذاری داشته باشد و با تاکید بر فعالیت های مربوط به افکارسنجی و ارتباطات مردمی، جریان مبادله پیام بین سازمان و مخاطبان را دوسویه و عکس العمل و بازتاب موردنیاز را در جریان ارتباطی خود با شهروندان توسعه دهد.
در این بین آنچه به تعبیری دارای اهمیت و قطعی به نظر می رسد بکارگیری فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی به عنوان یک نیاز اساسی در راستای ارتقاء نقش و وظایف روابط عمومی ها می باشد. این تاکید فناورانه، به مفاهیمی همچون مشارکت جویی، مردم مداری، شفاف سازی، پاسخگویی و تعاملی بودن، به فلسفه وجودی روابط عمومی ها وزن و اعتبار بیشتری خواهند بخشید و این موضوع منجر به توسعه چشمگیری در فرآیند اطلاع یابی و اطلاع رسانی در قالب سامانه های ارتباطات مردمی شده است. بدیهی است یکی از مهمترین مواردی که توسعه نظام ارتباطات مردمی در مدیریت شهری را تسریع نموده است تا حد زیادی مرهون حضور پرتال های اطلاع یاب و اطلاع رسان می باشد. این پرتال ها می توانند گفت و گوی دوسویه، برابرو مردم مدار را میان سازمان و شهروندان بیشتر نموده و زمینه ساز مشلرکت واقعی و معنادار شهروندان در مسایل مربوط به شهر شوند. البته مقدمه و شرط اساسی این امر، باور داشتن به کارآیی فناوری های نوین در راستای موارد ذکر شده می باشد.
در واقع روابط عمومی با ارائه و اطلاع رسانی به موقع از عملکردها وفعالیت های سازمان های مرتبط به خصوص شهرداری ها به عنوان اصلی ترین و مهمترین ارگان مسئول درمسائل شهری، در بخش های مختلف همچون جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه های شهری، توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت پسماند، حفظ و گسترش فضای سبز و.. نقش کلیدی و حساسی را برعهده دارند به طوری که بدون شک می توان گفت تاثیر روابط عمومی ها در تحقق و پیشبرد برنامه ها ی شهری غیر قابل انکار بوده وهمچنین چگونگی برقراری ارتباط با شهروندان با هدف جلب رضایت و ایجاد حس اعتماد، منجر به رعایت حداکثری حقوق شهروندی خواهد شد این موضوع یکی از محوری ترین عوامل موثر در سرنوشت شهرها محسوب می گردد. به تعبیری دیگر، استفاده صحیح از ظرفیت ها و ابزارهای ارتباطی، در توسعه و پیشرفت شهرها و چه بسا برون رفت از مشکلات و معضلات، نقش بسزایی دارد که این موضوع، روابط عمومی ها را تبدیل به یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری نموده است که حذف و یا کم رنگ نمودن آن منجربه به انباشت زیان درازمدت خواهد شد.
سید حمید حسینی سیاهدشی رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی کارشناس
محمد علی نائیج ارشد برنامه ریزی شهری
  نظرات

نظری وجود ندارد.